Overslaan en naar de inhoud gaan

Leer ons kennen in eenvoudige taal

Op deze pagina lees je meer over onze organisatie in eenvoudige taal. Eenvoudige taal is aangepast aan de specifieke behoeften van mensen die moeite hebben met lezen.

Wat zijn mensenrechten?

Iedereen heeft rechten. Ze beschermen je. 

Heel belangrijk:

Alle mensen zijn gelijkwaardig. 

  • Niemand is beter dan iemand anders.

Discriminatie mag niet. Bijvoorbeeld: 

  • Je wil lid worden van een sportclub, maar je wordt geweigerd vanwege je seksuele geaardheid.
  • Bij het behalen van je rijbewijs maakt de examinator ongepaste opmerkingen over je geslacht.
  • Je komt uit een ander land, en een huisbaas wil daarom zijn appartement niet aan jou verhuren.

Nog een paar voorbeelden 

Je bent vrij: 

  • om je eigen mening te hebben
  • om een geloof te kiezen
  • om te trouwen met wie je wil

Je hebt recht: 

  • om ergens te wonen
  • om naar school te gaan
  • om verzorgd te worden door een dokter als je ziek bent 

Sommige rechten beschermen:

  • vrouwen
  • kinderen
  • personen met een handicap

Bijvoorbeeld: 
Personen met een handicap hebben het recht om mee te doen met het gewone leven.  
Zo hebben mensen met een rolstoel het recht op een toegankelijke ingang op het werk of op school.   

Wat is het Vlaams Mensenrechteninstituut?

Het Vlaams Mensenrechteninstituut zorgt voor de mensenrechten in Vlaanderen. 

Hoe helpen wij jou?

  • We geven je informatie.
  • Heb je een probleem door discriminatie? Dan kan je ons contacteren.
  • We praten met jou en met de persoon die je gediscrimineerd heeft. We zoeken samen naar een oplossing.
  • Vinden we geen oplossing samen? Dan neemt de Geschillenkamer een beslissing.
  • Je kan ons ook contacteren als iemand je rechten niet respecteert.
  • Wij werken gratis.
Wat is de Geschillenkamer?

De Geschillenkamer lijkt een beetje op een rechtbank. 
Er werken mensen die de mensenrechten heel goed kennen. 
Zij kunnen snel een uitspraak doen over een probleem. 
Dat is gratis. En sneller dan naar de rechtbank gaan.

Hoe kan je ons contacteren?

Wil je meer info? Heb je een vraag? 

Contacteer ons